Наприкінці 2022 року за результатами звернень громадян щодо відмови водіїв сервісів “Убер” та “Уклон” обслуговувати пасажирів українською мовою Уповноваженим здійснено заходи державного контролю за застосуванням державної мови в діяльності ТОВ “Убер Україна” і ТОВ “Уклон Україна”.
Встановлено, що зазначені суб’єкти не надають послуги з перевезення пасажирів, а є онлайн-сервісами, які через свої вебсайти і мобільні додатки надають користувачам доступ до замовлення послуг перевезення. Взаємодія з водіями та пасажирами здійснюється на основі договору публічної оферти щодо надання доступу до програмного забезпечення. Надання інформації та обслуговування користувачів через онлайн-сервіси вказаними суб’єктами здійснюється у відповідності із законодавством про державну мову. Зокрема, їхні вебсайти та мобільні додатки мають українськомовні версії, комунікація з користувачами здійснюється відповідно до обраної ними мови.
Отже, послуги з перевезення надають безпосередньо водії авто і саме вони несуть повну відповідальність за дотримання Закону.
За відмови обслуговувати українською при зверненні до Уповноваженого громадяни мають надати інформацію про точний час, місце порушення, повні дані про водія і транспортний засіб, а також обставини і докази порушення (фото, відео).
Варто відзначити, що окремі онлайн-сервіси реагують на скарги користувачів щодо мови обслуговування і можуть припинити доступ водію-порушнику до програмного забезпечення.
Так, наприклад, український онлайн-сервіс “Уклон” повідомив, що водій-порушник попереджений про його відключення від сервісу в разі повторної скарги. Також користувачі можуть поскаржитись службі підтримки сервісу, отримати відповідь про реагування, а до завершення перевірки водій буде заблокованим і не матиме доступу до сервісу. Також ТОВ “Уклон Україна” повідомив, що володіння державною мовою перевіряється під час співбесіди із водіями-партнерами при реєстрації на онлайн-сервісі.
Нагадаємо, відповідно до статей 30 та 36 Закону України “Про забезпечення функціонування української мови як державної” послуги у сфері транспорту в Україні надаються державною мовою. Лише на прохання пасажира його індивідуальне обслуговування може здійснюватися іншою мовою, прийнятною для сторін.
Повідомити про порушення мовного Закону можна через електронну форму на сайті (https://mova-ombudsman.gov.ua/povidomiti-pro-porushennya) або надіславши листа на електронну скриньку: lyst@mova-ombudsman.gov.ua.