• A-
    A+
  • Людям із порушенням зору
  • In English
Рекомендації щодо оформлення скарги до Уповноваженого із захисту державної мови

До компетенції Уповноваженого із захисту державної мови відповідно до статті 49 Закону України «Про забезпечення функціонування української мови як державної» (далі - Закон) належить розгляд скарг фізичних і юридичних осіб на дії та бездіяльність органів державної влади, органів місцевого самоврядування, підприємств, установ і організацій усіх форм власності, інших юридичних і фізичних осіб щодо дотримання вимог законодавства про державну мову.

При оформленні Вашої скарги на дії або бездіяльність юридичних та фізичних осіб щодо дотримання законодавства про державну мову необхідно дотримуватися вимог статті 55 Закону* - вказати Ваше прізвище, ім’я, по батькові, місце (адресу) проживання, підписати скаргу із зазначенням дати (для електронної скарги підпис не вимагається, натомість вказується електронна поштова адреса, на яку заявникові може бути надіслано відповідь), викласти суть скарги.

Для організації ефективного розгляду Вашої скарги важливо детально викладати суть скарги:

  • надавати відомості про осіб, рішення, дії або бездіяльність яких оскаржуються (найменування, код ЄДРПОУ для юридичних осіб, прізвище ім’я, по батькові, ІПН для фізичних осіб-підприємців), наявну інформацію про конкретних посадових осіб, працівників, причетних до порушення Закону і Ваших прав;
  • вказувати дату, час, місце (адресу) події;
  • надавати фото-, відео-, аудіозаписи, будь-які інші фактичні дані, на основі яких можна встановити наявність чи відсутність адміністративного правопорушення, винність особи в його вчиненні.

Зазвичай для усунення порушення Вашого права на отримання інформації та послуг державної мови та/або отримання необхідної інформації для оформлення скарги до Уповноваженого достатньо звернутися до відповідних посадових осіб суб’єкта господарювання безпосередньо або через телефони “гарячої лінії”, електронну пошту, електронні форми на інтернет-представництвах, інші наявні канали комунікації.

Слід пам’ятати, що Уповноважений та посадові особи Секретаріату не мають прав споживача.

Водночас Ви як споживач відповідно до частини першої статті 4 Закону України “Про захист прав споживачів” маєте право на необхідну, доступну, достовірну та своєчасну інформацію державною мовою про продукцію, її кількість, якість, асортимент, її виробника (виконавця, продавця). Інформація про продавця (виконавця) товарів та послуг зазвичай міститься в рахунках-фактурах, накладних, фіскальних чеках, інших платіжних документах. Також ці відомості мають надавати споживачам представники відповідних суб’єктів господарювання безпосередньо в комунікації при замовленні продукції (товарів чи послуг).

Реалізація товарів та послуг через інтернет-представництва є ситуацією, коли між споживачем і продавцем (виконавцем) укладається (виконується) договір щодо отримання (придбання, замовлення тощо) продукції на відстані. Відповідно до частини другої статті 13 Закону України “Про захист прав споживачів” перед укладанням договорів на відстані продавець (виконавець) повинен серед іншого надати споживачеві інформацію про найменування продавця (виконавця), його місцезнаходження та порядок прийняття претензії.

Нагадуємо, що відповідно до абзацу третього пункту 10 Порядку провадження торговельної діяльності та правила торговельного обслуговування на ринку споживчих товарів, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 15 червня 2006 № 833, суб'єкти господарювання повинні забезпечити наявність на видному та доступному місці куточка покупця, в якому розміщується інформація про найменування власника або уповноваженого ним органу, адреси і номери телефонів органів, що забезпечують захист прав споживачів.

Оптимальним способом для подання скарг до Уповноваженого є заповнення у відповідності до цих рекомендацій електронної форми за посиланням: https://mova-ombudsman.gov.ua/povidomiti-pro-porushennya.

Принагідно інформуємо, що Уповноважений із захисту державної мови відповідно до частини п’ятої статті 55 Закону залишає скаргу без розгляду та повертає її заявнику, якщо: на рішення, дії або бездіяльність, наведені у скарзі, не поширюється дія Закону; скарга стосується випадків дотримання стандартів державної мови під час публічних виступів посадових осіб органів державної влади та органів місцевого самоврядування; наведені у скарзі факти вже були предметом розгляду і щодо них Уповноважений ухвалив рішення; скарга щодо дотримання стандартів державної мови не містить обґрунтування; фактичні обставини, зазначені у скарзі, є предметом судового розгляду щодо порушення вимог цього Закону.


* -  В частині першій статті 55 Закону визначено, що у скарзі має бути зазначено прізвище, ім’я, по батькові, місце проживання особи, викладено суть скарги. Письмова скарга повинна бути підписана заявником із зазначенням дати. В електронній скарзі також має бути зазначено електронну поштову адресу, на яку заявникові може бути надіслано відповідь, або відомості про інші засоби зв’язку з ним. Застосування підпису під час надсилання електронного звернення не вимагається. Частиною шостою статті 55 Закону встановлено, що скарги, які не відповідають вимогам частини першої цієї статті, не підлягають розгляду та вирішенню (відтак не будуть зареєстровані).

Outdated Browser
Для комфортної роботи в Мережі потрібен сучасний браузер. Тут можна знайти останні версії.
Outdated Browser
Цей сайт призначений для комп'ютерів, але
ви можете вільно користуватися ним.
67.15%
людей використовує
цей браузер
Google Chrome
Доступно для
  • Windows
  • Mac OS
  • Linux
9.6%
людей використовує
цей браузер
Mozilla Firefox
Доступно для
  • Windows
  • Mac OS
  • Linux
4.5%
людей використовує
цей браузер
Microsoft Edge
Доступно для
  • Windows
  • Mac OS
3.15%
людей використовує
цей браузер
Доступно для
  • Windows
  • Mac OS
  • Linux