У 2021 році станом на 16 квітня до Уповноваженого із захисту державної мови надійшло 1 129 повідомлень про порушення законодавства про державну мову у різних сферах суспільного життя (у IV кварталі 2020 року – 144).
Причини надходження такої великої кількості звернень полягають перш за все у тому, що з 16 січня 2021 року набула чинності ст. 30 Закону України «Про функціонування української мови як державної», якою передбачено вимоги щодо обслуговування та надання інформації про товари та послуги державною мовою. Разом з тим, почав діяти сайт Уповноваженого, де громадяни у зручний спосіб можуть подати звернення чи скаргу, заповнивши відповідну електронну форму.
Аналізуючи структуру повідомлень за джерелом надходження, варто зазначити, що переважна більшість звернень надійшла до Секретаріату Уповноваженого безпосередньо від громадян України через електронну форму на сайті та електронну пошту – 995. Також через Укрпошту – 45; від Урядового Контактного Центру – 17; Представників Уповноваженої Верховної Ради України з прав людини – 10; через Регіональні управління Національної поліції України – 9; Головні регіональні управління Державної служби України з питань безпечності харчових продуктів та захисту споживачів – 9; Міністерство культури та інформаційної політики – 3; Національну раду з питань телебачення і радіомовлення – 4.
Найбільше звернень надійшло з м. Києва - 327 та Київської області – 120, 108 - з Львівської області, 99 з Харківської, 49 з Одеської (див. таблицю).
Таблиця: Кількість повідомлень про порушення законодавства про державну мову за регіоном заявника
Регіон заявника (область)
|
Кількість звернень
|
---|---|
Вінницька |
13
|
Волинська
|
8 |
Дніпропетровська
|
41 |
Донецька
|
17 |
Житомирська | 2
|
Закарпатська
|
7 |
Запорізька
|
23 |
Івано-Франківська
|
12 |
Київська
|
120 |
м. Київ
|
327 |
Кіровоградська
|
7 |
Луганська
|
14 |
Львівська
|
108 |
Миколаївська
|
13 |
Одеська
|
49 |
Полтавська
|
21 |
Рівненська
|
5 |
Сумська
|
6 |
Тернопільська
|
7 |
Харківська
|
99 |
Херсонська
|
8
|
Хмельницька
|
7
|
Черкаська
|
8
|
Чернівецька
|
11
|
Чернігівська
|
35
|
АР Крим -
|
- |
Не встановлено регіон
автора повідомлення |
161
|
Найчастіше до Уповноваженого надходили повідомлення щодо відсутності української версії сайтів інтернет-магазинів, інтернет-каталогів, вебсайтів, за допомогою яких здійснюється обслуговування споживачів, реалізація товарів та послуг – 446
Щодо порушення прав на обслуговування та отримання інформації про товари та послуги державною мовою безпосередньо в місці їх реалізації (крамниці, супермаркети, аптеки, перукарні, салони краси, спортивно-оздоровчі заклади, ресторани кав’ярні тощо) звернулися 249 громадян з різних регіонів України.
Щодо розміщення недержавною мовою зовнішньої реклами, вивісок, написів, іншої інформації для загального ознайомлення надійшло 128 повідомлень. Найчастіше – з Києва, Харкова, Чернігова, Одеси.
Окремо слід відзначити значну кількість повідомлень (71) про порушення законодавства про державну мову окремими посадовими особами органів державної влади та органів місцевого самоврядування Одеської, Харківської, Миколаївської, Черкаської, Київської, Запорізької областей.
42 повідомлення про порушення стосуються освітнього процесу в загальноосвітніх школах, вищих та дошкільних навчальних закладах міст Києва та Харкова, Херсонської, Черкаської, Сумської, Закарпатської областей.
Про порушення у сфері охорони здоров’я повідомили 20 громадян, транспорту - 11, спорту – 10, щодо порущень працівниками правоохорнонних органів – 15 тощо.
47 осіб, у тому числі підприємців, надавачів послуг, звернулися з проханням надати юридичні роз’яснення окремих норм Закону України «Про функціонування української мови як державної». З інших питань звернулися 69 заявників.
За результатами розгляду та опрацювання усіх повідомлень про порушення (скарг, звернень) Уповноваженим із захисту державної мови було вжито заходів реагування в межах повноважень, визначених Законом України «Про забезпечення функціонування української мови як державної».