У І-ІІІ кварталі 2025 року проведено 4 моніторинги виконання законодавства про державну мову в різних сферах суспільного життя, а саме щодо дотримання вимог Закону у діяльності:
Загалом, результати досліджень вказують на те, що українська мови залишається основним засобом комунікації у діяльності суб’єктів, які аналізувалися.
Так, результати моніторингу інтернет-представництв зареєстрованих онлайн-медіа у 2025 році свідчать про поступове зміцнення позицій української мови в цифровому інформаційному просторі. Переважна більшість вебсайтів має україномовну версію (98,5%). Саме така версія здебільшого завантажується за замовчуванням (88,8%). Сторінки у соціальних мережах також здебільшого ведуться українською мовою (92,1%). Значна частина ресурсів використовує мови ЄС для роботи з міжнародною аудиторією, що свідчить про прагнення медіа розширювати межі свого впливу та відповідати потребам глобального інформаційного середовища.
У сфері культури відзначено, що більшість театрів, діяльність яких підлягала аналізу, мають необхідні технічні можливості (електронні табло, екрани, дисплеї тощо) для забезпечення перекладу українською мовою вистав, виконання яких здійснюється недержавною мовою. Також зафіксовано скорочення кількості вистав російською мовою. Зокрема, Дніпровський драматичний молодіжний театр "Віримо!" Дніпровської міської ради у звітному періоді не проводив жодної російськомовної вистави, а КП "Одеський обласний академічний драматичний театр" після показу двох російськомовних постановок у першому кварталі 2025 року вилучив їх із репертуару. Ці зміни відображають поступовий перехід до україномовного репертуару, що сприяє утвердженню державної мови в культурному просторі.
За інформацією, наданою виконавчими органами міських рад, відповідальними за освіту, українська мова є основною мовою освітнього процесу у приватних закладах середньої освіти Києва, Дніпра, Харкова та Одеси. Частка шкіл, у яких навчання здійснюється винятково українською, становить 98,6% (282 заклади з 286). Попри те, що у Харкові зберігаються класи з російською мовою навчання, спостерігається стійка динаміка переходу учнів до класів, в яких освітній процес здійснюється державною мовою.
Випадки поширення друкованих медіа виключно недержавною мовою зафіксовані у 5 місцях розповсюдження друкованих медіа, що становить 10% від загальної кількості досліджених. Представники великих мережевих організацій зазначених міст або повністю відмовилися від реалізації російськомовних друкованих медіа, або реалізують їх в незначній кількості. Натомість російськомовна друкована продукція продовжує поширюватися через газетні кіоски та розкладки.