Аналіз повідомлень про порушення

Упершому півріччі 2025 року до Уповноваженого із захисту державної мови надійшло 1410 звернень громадян, що на 348 більше, ніж за аналогічний період 2024 року.

Найбільше скарг надійшло з Києва (582), а також з Одеської (178), Харківської (171), Дніпропетровської (138), Київської (54) та Донецької (37) областей.

Найбільш проблемними залишаються:

  • Сфера інтернет-торгівлі та онлайн-ресурсів — 378 звернень. Йдеться про сайти, де або взагалі відсутня україномовна версія, або за замовчуванням завантажується російська, попри наявність української. В минулому році за 6 місяців таких звернень було 297.
  • Сфера публічної інформації та зовнішньої реклами — 293 звернення щодо порушення вимог закону про державну мову на вивісках, табличках, афішах та іншій публічній інформації. За півріччя 2024 року надійшло 136 таких звернень.
  • Сфера обслуговування — 230 звернень про використання працівниками недержавної мови при наданні послуг.  160 звернень надійшло за аналогічний період минулого року.

У сфері освіти зафіксовано 114 скарг, зокрема:

- позашкільні заклади — 25 звернень,
- заклади загальної середньої освіти — 21,
- освіта дорослих — 21,
- заклади вищої освіти — 19.

За 6 місяців минулого року громадяни надіслали 78 звернень щодо порушень мовного законодавства у сфері освіти та науки, з них 38 щодо освіти дорослих.

Також надійшло:

- 68 скарг щодо інформації про товари та послуги (етикетки, чеки, меню),
- 63 — у сфері культури (театри, концерти, афіші),
- 61 — щодо порушень у медіа,
- 58 — у сфері охорони здоров’я,
- 56 — стосовно органів влади.

Серед інших сфер, де виявлено порушення: транспорт, спорт, охоронні структури, книговидання та книгорозповсюдження, трудові відносини, установи державної  і комунальної власності тощо.

“Порівняно з минулим роком кількість скарг зросла більш, ніж на третину. Динаміка звернень громадян свідчить про те, що суспільство все більш нетерпиме до порушень мовного закону та готове відстоювати своє право на отримання інформації та послуг українською мовою”, - зазначив Уповноважений Тарас Кремінь. 

Він підкреслив, що найбільше порушень, як і раніше, фіксується у сферах інтернет-торгівлі, обслуговування та публічної інформації. Водночас викликає занепокоєння кількість порушень у закладах освіти, культури, охорони здоров’я та медіа — у тих сферах, які формують світогляд і впливають на довіру громадян до держави.

Тарас Кремінь також зауважив, що у 2025 році, окрім реагування на звернення громадян, активізовано практику постійного моніторингу дотримання мовного закону. Представники Уповноваженого в різних регіонах України дбають про це.

“Це дозволяє підвищити рівень контролю за дотриманням мовного законодавства в різних сферах суспільного життя — від закладів освіти й охорони здоров’я до органів влади та бізнесу”, - наголосив він.

За результатами таких перевірок та розгляду звернень громадян Уповноважений продовжує вживати заходи реагування, зокрема проводить заходи державного контролю та накладає санкції, передбачені Кодексом України про адміністративні правопорушення.


 

Outdated Browser
Для комфортної роботи в Мережі потрібен сучасний браузер. Тут можна знайти останні версії.
Outdated Browser
Цей сайт призначений для комп'ютерів, але
ви можете вільно користуватися ним.
67.15%
людей використовує
цей браузер
Google Chrome
Доступно для
  • Windows
  • Mac OS
  • Linux
9.6%
людей використовує
цей браузер
Mozilla Firefox
Доступно для
  • Windows
  • Mac OS
  • Linux
4.5%
людей використовує
цей браузер
Microsoft Edge
Доступно для
  • Windows
  • Mac OS
3.15%
людей використовує
цей браузер
Доступно для
  • Windows
  • Mac OS
  • Linux