Упершому півріччі 2025 року до Уповноваженого із захисту державної мови надійшло 1410 звернень громадян, що на 348 більше, ніж за аналогічний період 2024 року.
Найбільше скарг надійшло з Києва (582), а також з Одеської (178), Харківської (171), Дніпропетровської (138), Київської (54) та Донецької (37) областей.
Найбільш проблемними залишаються:
У сфері освіти зафіксовано 114 скарг, зокрема:
- позашкільні заклади — 25 звернень,
- заклади загальної середньої освіти — 21,
- освіта дорослих — 21,
- заклади вищої освіти — 19.
За 6 місяців минулого року громадяни надіслали 78 звернень щодо порушень мовного законодавства у сфері освіти та науки, з них 38 щодо освіти дорослих.
Також надійшло:
- 68 скарг щодо інформації про товари та послуги (етикетки, чеки, меню),
- 63 — у сфері культури (театри, концерти, афіші),
- 61 — щодо порушень у медіа,
- 58 — у сфері охорони здоров’я,
- 56 — стосовно органів влади.
Серед інших сфер, де виявлено порушення: транспорт, спорт, охоронні структури, книговидання та книгорозповсюдження, трудові відносини, установи державної і комунальної власності тощо.
“Порівняно з минулим роком кількість скарг зросла більш, ніж на третину. Динаміка звернень громадян свідчить про те, що суспільство все більш нетерпиме до порушень мовного закону та готове відстоювати своє право на отримання інформації та послуг українською мовою”, - зазначив Уповноважений Тарас Кремінь.
Він підкреслив, що найбільше порушень, як і раніше, фіксується у сферах інтернет-торгівлі, обслуговування та публічної інформації. Водночас викликає занепокоєння кількість порушень у закладах освіти, культури, охорони здоров’я та медіа — у тих сферах, які формують світогляд і впливають на довіру громадян до держави.
Тарас Кремінь також зауважив, що у 2025 році, окрім реагування на звернення громадян, активізовано практику постійного моніторингу дотримання мовного закону. Представники Уповноваженого в різних регіонах України дбають про це.
“Це дозволяє підвищити рівень контролю за дотриманням мовного законодавства в різних сферах суспільного життя — від закладів освіти й охорони здоров’я до органів влади та бізнесу”, - наголосив він.
За результатами таких перевірок та розгляду звернень громадян Уповноважений продовжує вживати заходи реагування, зокрема проводить заходи державного контролю та накладає санкції, передбачені Кодексом України про адміністративні правопорушення.