• A-
    A+
  • Людям із порушенням зору
  • In English
Аналіз повідомлень про порушення

               Інформація щодо повідомлень про порушення, які опрацьовані Секретаріатом у 2021 році

У 2021 році на адресу Уповноваженого із захисту державної мови надійшло 3574 звернення громадян з усіх регіонів України щодо порушення Закону України «Про функціонування української мови як державної» (далі – Закон).


Найбільше повідомлень про порушення протягом звітного періоду стосувалися міста Києва – 557, а також з таких областей: Харківська – 339, Одеська – 157, Дніпропетровська – 135, Запорізька – 94, Донецька – 87, Київська – 82, Луганська – 80.


Найменше звернень щодо порушень громадяни стосувалися Чернівецької області – 7, Рівненської – 6, Івано-Франківської – 5, Тернопільської – 5. Показники по інших областях: Чернігівська – 58, Львівська – 49, Херсонська – 47, Миколаївська – 46, Полтавська – 39, Сумська – 35, Закарпатська – 25, Черкаська – 21, Житомирська – 16, Вінницька – 15, Волинська – 12, Кіровоградська – 12, Хмельницька – 11 звернень.


Більша частина звернень надійшла до Секретаріату Уповноваженого безпосередньо від громадян України на електронну пошту та електронні форми офіційного сайту– 2913, через Укрпошту у письмовому вигляді – 341, через інформаційну лінію Секретаріату подали усні звернення 320 громадян.


За джерелом надходження частина звернень надійшла від Урядового Контактного Центру – 54; представників Уповноваженого Верховної Ради України з прав людини – 15; через Регіональні управління Національної поліції України – 15; Головних регіональних управлінь Державної служби України з питань безпечності харчових продуктів та захисту споживачів – 45 (найбільше – від Головних управлінь у Дніпропетровській та Одеській областях – по 12 звернень); Міністерства культури та інформаційної політики – 36; Національної ради з питань телебачення і радіомовлення – 6; Апарату Верховної Ради України - 9.


Переважна більшість звернень надійшла у першому кварталі 2021 року – 1129, та третьому – 1096, тоді як у другому та у четвертому – 670 та 679 відповідно.


Найбільша кількість звернень надійшла у січні – 647, липні – 412, серпні – 405; найменша у березні – 185 та у жовтні – 173.


Така динаміка пояснюється перш за все тим, що у вказаних періодах набули чинності окремі статті Закону України «Про функціонування української мови як державної».


Так, з 16 січня 2021 року набула чинності ст. 30 Закону щодо обслуговування споживачів, надання інформації про товари (послуги) у тому числі через інтернет-магазини та інтернет-каталоги, державною мовою.


Найбільш масовими виявилися повідомлення щодо відсутності української версії сайтів інтернет-магазинів та вебсайтів, через які здійснюється обслуговування споживачів. Із загальної кількості 1044 таких звернень, найбільше – 446 – надійшло у першому кварталі, найменше – 162 – у другому.


858 звернень стосувалися порушень безпосередньо під час обслуговування. Більшість з них, надійшли у першому та третьому кварталах – 249 та 261 звернення відповідно.


Найбільша кількість звернень щодо порушення прав на отримання послуг державною мовою надійшла з м. Києва – 245, Харківської – 88, Дніпропетровської – 44, Одеської – 37, Запорізької – 41 областей.


Досить актуальною протягом року залишалася проблема дотримання вимог законодавства щодо мови зовнішньої реклами та вивісок. Всього за звітний період з цього приводу надійшло 393 звернення: у першому кварталі – 128, у другому – 80, у третьому – 100 та у четвертому – 85. Найбільше зафіксовано порушень у таких областях: Харківській – 95, Луганській – 41 та місті Києві – 43.


Впродовж чотирьох кварталів майже в рівній кількості надходили звернення щодо порушення законодавства про державну мову в органах державної влади та органах місцевого самоврядування. Так, у першому кварталі громадяни повідомили про 71 порушення, у другому – 70, у третьому – 60 та у четвертому про 61. Усього протягом звітного періоду громадяни зафіксували 262 порушення.


Найбільше звернень щодо фактів порушення посадовими особами вимог закону про мову стосувалося Харківської області – 43, Одеської – 35, Дніпропетровської – 25, Донецької – 22, Херсонської – 17 та міста Києва – 16.


З 16 липня 2021 року набрала чинності ст. 24 Закону, якою серед іншого були встановлені нові вимоги щодо демонстрування фільмів, зокрема на телебаченні. У зв’язку з цим у третьому кварталі різко збільшилася кількість звернень щодо порушень суб’єктами телебачення і радіомовлення– 125, тоді як у першому надійшло лише 21 таке звернення, у другому – 19, а у четвертому лише 5.


Протягом звітного періоду громадяни надіслали 157 звернень щодо порушень законодавства про державну мову педагогічними працівниками загальноосвітніх шкіл, вищих та дошкільних навчальних закладів, у тому числі м. Києва – 31, Одеської області – 17, Харківської області – 14. Найбільше – 55 звернень – надійшло у третьому кварталі, найменше – 29 – у другому.


Про порушення у сфері охорони здоров’я під час надання послуг окремими лікарями у лікарнях, діагностичних центрах та сімейних амбулаторіях, а також отримання інформації від лабораторних центрів недержавною мовою повідомили 57 громадян. Найбільше повідомлень стосувалося міста Києва – 21 та Харківської області – 10.


Про порушення своїх прав на отримання інформації українською на транспорті повідомили 53 громадянина.


Окремі інспектори патрульної поліції з Харківської, Одеської, Дніпропетровської, Луганської областей та міста Києва використовували недержавну мову під час здійснення своїх службових обов’язків. Всього надійшло 41 повідомлення про порушення.


Протягом звітного періоду 75 звернень стосувалися прохання надати юридичні роз’яснення окремих норм Закону України «Про функціонування української мови як державної» для правильного їх застосування.


З інших питань надійшло 357 звернень.


За результатами розгляду звернень, у яких громадяни заявили про грубе порушення їх прав у частині отримання послуг державною мовою, прийнято рішення щодо здійснення заходів державного контролю за застосуванням державної мови.


Щодо всіх звернень, які надійшли на розгляд Уповноваженого із захисту державної мови в межах компетенції було здійснено належні заходи реагування та надіслано відповіді заявникам.


Протягом 2021 року, у т.ч. за результатами розгляду звернень громадян Уповноваженим прийнято рішення про проведення 176 заходів державного контролю.


Питання роботи зі зверненнями громадян знаходиться на постійному контролі Уповноваженого із захисту державної мови.


Таблиця: Кількість повідомлень про порушення, які були опрацьовані Секретаріатом Уповноваженого із захисту державної мови протягом 2021 року

Outdated Browser
Для комфортної роботи в Мережі потрібен сучасний браузер. Тут можна знайти останні версії.
Outdated Browser
Цей сайт призначений для комп'ютерів, але
ви можете вільно користуватися ним.
67.15%
людей використовує
цей браузер
Google Chrome
Доступно для
  • Windows
  • Mac OS
  • Linux
9.6%
людей використовує
цей браузер
Mozilla Firefox
Доступно для
  • Windows
  • Mac OS
  • Linux
4.5%
людей використовує
цей браузер
Microsoft Edge
Доступно для
  • Windows
  • Mac OS
3.15%
людей використовує
цей браузер
Доступно для
  • Windows
  • Mac OS
  • Linux