Однією з важливих мовних норм Закону України “Про медіа”, який набирає чинності 31 березня 2023 року, є частина 6 статті 40 Закону. Саме вона встановлює чіткі вимоги до обчислення частки програм, створених державною мовою.
Так, зокрема, при обчисленні встановлених Законом мовних квот в ефірі аудіовізуальних медіа не враховуватиметься рекламна інформація, на чому неодноразово наполягав Уповноважений із захисту державної мови і у своїх зверненнях до Національної Ради з питань телебачення і радіомовлення, і до профільного комітету парламенту під час підготовки законопроєкту “Про медіа”.
“Виключення реклами з обчислення мовних квот на радіо і телебаченні було нашою принциповою вимогою, адже відповідно до Закону “Про рекламу” мова реклами апріорі - державна. Врахування ж реклами при обрахунку частки програм призводить до зниження частки української мови в теле- та радіопросторі”, - зазначив Уповноважений із захисту державної мови Тарас Кремінь.
Зауважимо, що сьогодні Національною радою України з питань телебачення і радіомовлення при обрахунку мовних квот реклама зараховується до категорії “передача”, що з 31 березня 2023 року буде неприпустимим.
Відтак, з 31 березня 2023 року відповідно до частини 6 статті 40 Закону України “Про медіа” при обчисленні частки програм, у тому числі фільмів, виконаних державною мовою, враховується загальна тривалість програм, у тому числі фільмів (крім рекламної інформації, пісень та музичних кліпів) або їх частин, створених, дубльованих або озвучених державною мовою, які телемовник чи радіомовник поширював упродовж тижня у проміжки часу, визначені цією статтею. При цьому мова виконання (озвучення, дубляжу) програм та/або фільмів визначається відповідно до частини сьомої цієї статті.
Отже, фактично мінімальна встановлена частка передач державною мовою в тижневому обсязі мовлення телемовників у проміжках часу з 7:00 до 22:00 з 31 березня зросте приблизно на 4 години.