• A-
    A+
  • Людям із порушенням зору
  • In English
Уповноважений звернувся до Нацради з питань телебачення і радіомовлення щодо необхідності привести методологію моніторингу телеканалів у відповідність до чинного законодавства
опубліковано 18 червня 2021 року о 08:35

Враховуючи інформацію, оприлюднену Національною Радою України з питань телебачення і радіомовлення щодо питання дотримання мовних квот у вечірньому прайм-таймі телеканалів «1+1», «Інтер», «Україна» та ІСТV, Секретаріат Уповноваженого із захисту державної мови повідомляє. 

Згідно з результатами моніторингу Секретаріату частка державної мови на телеканалах “1+1”, “Інтер” та “Україна” практично повністю відповідає оприлюдненим Національною Радою цифрам лише тоді, якщо  до фільмів/телепередач, виконаних державною мовою, додати рекламу та анонси фільмів і телепередач. Лише телеканал ICTV дотримується визначеної законом частки передач та фільмів державною мовою від загальної тривалості передач та/або фільмів (без врахування реклами та анонсів). Ця частка без урахування реклами на телеканалі ICTV становить 80,2%.

Відповідно до частини п’ятої статті 10 Закону України «Про телебачення і радіомовлення» при обчисленні частки передач та/або фільмів, виконаних державною мовою, враховується загальна тривалість фільмів, новин та інших передач (крім пісень, що транслюються окремо і не є частиною передачі відповідно до пункту «в» частини сьомої цієї статті, та музичних кліпів), створених, дубльованих або озвучених українською мовою, що транслювалися телерадіоорганізацією впродовж тижня у проміжки часу, визначені цією статтею. Врахування тривалості реклами при обчисленні такої частки передач та/або фільмів законодавством не передбачено.  

Вважаємо також за необхідне наголосити, що передачею (телерадіопередачею) відповідно до статті 1 Закону України «Про телебачення і радіомовлення» є змістовно завершена частина програми (телерадіопрограми), яка має відповідну назву, обсяг трансляції, авторський знак, може бути використана незалежно від інших частин програми і розглядається як цілісний інформаційний продукт. Відповідно до статті 3 Закону України «Про кінематографію» фільмом є аудіовізуальний твір (у тому числі телевізійні серіали та їх окремі серії), що складається з епізодів, поєднаних між собою творчим задумом і зображувальними засобами, та є результатом спільної діяльності його авторів, виконавців і виробників. Багатьох із цих ознак, зокрема назви, авторського знаку, ні реклама, ні анонси не мають.

У зв'язку з цим, ще в квітні цього року Уповноважений звернувся до Національної Ради України з питань телебачення і радіомовлення з вимогою привести свої Методологічні роз'яснення «Моніторинг ефіру телерадіокомпаній щодо дотримання встановлених законом квот» (версія 1.2) від лютого 2019 року, які, до речі, не були затверджені належним чином та не зареєстровані в Міністерстві юстиції, щодо здійснення моніторингу  ефірного часу телеканалів у відповідність до чинного законодавства та виключити тривалість реклами при обчисленні  дотримання встановлених законом квот, а також привести їх у відповідність до норм Законів “Про забезпечення функціонування української мови як державної” та “Про рекламу”. Відповідні рекомендації були надіслані також Національній Раді за результатами Річного звіту.

У відповідь Національна Рада у своєму листі повідомила, що Методологічні роз'яснення були розроблені робочою групою Національної ради спільно з представниками медіа-індустрії до прийняття Закону України “Про забезпечення функціонування української мови як державної”, тому наразі до них розробляються зміни з урахуванням законодавчих змін.

Проведений Секретаріатом Уповноваженого із захисту державної мови моніторинг переконливо довів, що зазначені вище Методологічні роз’яснення, попри офіційне зобов'язання це зробити, не були приведені у відповідність до вимог Закону України «Про забезпечення функціонування української мови як державної», чинного законодавства України щодо мови реклами, а також положень Закону України «Про телебачення і радіомовлення», якими не передбачено врахування тривалості реклами при обчисленні частки передач та/або фільмів, виконаних державною мовою.  Це дає можливість окремим недобросовісним телеканалам і надалі не дотримуватися встановлених законом квот щодо обов’язкового застосування державної мови. Говорячи простою мовою, лише три вищезазначені телеканали позбавляють українських громадян більше 100 годин українськомовного ефіру на рік кожен тільки у вечірній прайм-тайм. І така ситуація вже триває з 2019 року, коли апарат Національної Ради зобов’язали якимось чином враховувати незаконні методологічні роз’яснення при моніторингу.

Щодо повноважень здійснювати офіційний моніторинг ефірного часу телеканалів, повідомляємо, що відповідно до пункту 2 частини четвертої статті 49 Закону України “Про забезпечення функціонування української мови як державної”, з метою реалізації покладених на нього завдань Уповноважений із захисту державної мови забезпечує моніторинг виконання законодавства про державну мову, державних цільових програм забезпечення всебічного розвитку і функціонування української мови як державної. 

Відповідно до п.3 Порядку взаємодії Уповноваженого із захисту державної мови з Національною радою України з питань телебачення і радіомовлення у разі надходження до Уповноваженого скарги, звернення, або виявлення за результатами моніторингу, який проводиться відповідно до пункту 2 частини четвертої статті 49 Закону (далі – моніторинг виконання законодавства про державну мову), порушень законодавства про державну мову, які стосуються можливого порушення телерадіоорганізацією вимог Закону України «Про забезпечення функціонування української мови як державної» та Закону України «Про телебачення і радіомовлення» щодо обов’язкового (мінімального) обсягу мовлення державною мовою, Уповноважений у найкоротші строки надсилає до Національної ради обґрунтоване звернення, що свідчить про наявність ознак порушень ліцензіатом вимог законодавства, та/або надсилає копію акту, який складається за результатами моніторингу виконання законодавства про державну мову, що і було зроблено.

Принагідно нагадуємо, що окрім зафіксованих порушень закону щодо мовних квот на  телеканалах «1+1», «Інтер» та «Україна» Уповноважений також звернувся до Національної Ради щодо порушення телеканалами «Інтер» та «ICTV» частини 3 статті 32 Закону України «Про забезпечення функціонування української мови як державної» та Закону України “Про рекламу”, відповідно до яких мовою реклами та анонсів на телебаченні є державна мова. Станом на сьогодні жодної відповіді з цього питання ми так і не отримали. 

“Секретаріат Уповноваженого при здійсненні моніторингу керувався чинним законодавством України, зокрема Законами України “Про забезпечення функціонування української мови як державної”, “Про телебачення і радіомовлення” та “Про рекламу”. Національна Рада України з питань телебачення і радіомовлення здійснює моніторинг мовлення телеканалів на дотримання мовних квот  відповідно до Методологічних роз'яснень «Моніторинг ефіру телерадіокомпаній щодо дотримання встановлених законом квот» від лютого 2019 року, які суперечать чинному законодавству та навіть не були належним чином затверджені та зареєстровані в Міністерстві юстиції”, - наголосив Уповноважений із захисту державної мови Тарас Кремінь.

“На цей недолік методології проведення моніторингу, який дозволяє телеканалам обходити прямі вимоги Закону,  ми вказували Національній Раді і у річному звіті Уповноваженого, і окремим з листом зверталися до національного регулятора щодо необхідності привести відповідний документ до вимог законодавства. До сьогодні цього, на жаль, зроблено не було”, - зазначив він.

“З огляду на підписаний із Національною Радою України з питань телебачення та радіомовлення Меморандум про співпрацю, для невідкладного забезпечення виконання норм Законів України та усунення порушень телеканалами, повторно звертаюся до Національної Ради щодо необхідності терміново привести свою діяльність щодо моніторингу ефіру телеканалів до вимог чинного законодавства України. Ми за конструктивну співпрацю, але разом з тим маємо захистити право громадян на отримання інформації та послуг державною мовою, вжити всіх можливих заходів для припинення маніпуляцій та неухильного дотримання чинного законодавства усіма телеканалами. В умовах гібридної війни її інформаційна складова є предметом особливої уваги, тому необхідно зробити все для того, щоб на українських телеканалах напередодні 30-річниці Незалежності нарешті запанувала державна мова, а інформаційний простір був надійно захищеним від інформаційних атак російської пропаганди”, - підкреслив він.


Outdated Browser
Для комфортної роботи в Мережі потрібен сучасний браузер. Тут можна знайти останні версії.
Outdated Browser
Цей сайт призначений для комп'ютерів, але
ви можете вільно користуватися ним.
67.15%
людей використовує
цей браузер
Google Chrome
Доступно для
  • Windows
  • Mac OS
  • Linux
9.6%
людей використовує
цей браузер
Mozilla Firefox
Доступно для
  • Windows
  • Mac OS
  • Linux
4.5%
людей використовує
цей браузер
Microsoft Edge
Доступно для
  • Windows
  • Mac OS
3.15%
людей використовує
цей браузер
Доступно для
  • Windows
  • Mac OS
  • Linux