На деокупованих територіях та територіях, де припинилися активні бойові дії, починають працювати заклади, чия робота пов’язана зі сферою обслуговування споживачів. Це заклади соціальної сфери, ЦНАПи, музеї, бібліотеки, дитячі гуртки, медичні заклади та АЗС тощо. Значна кількість підприємств роздрібної торгівлі та закладів громадського харчування переміщена до безпечних регіонів і там відновлюють свою роботу.
До Секретаріату Уповноваженого із захисту державної мови продовжують надходити звернення громадян щодо порушень статті 30 Закону України “Про забезпечення функціонування української мови як державної”, яка регламентує використання державної мови у сфері обслуговування споживачів.
Враховуючи це, нагадуємо, що відповідно до мовного Закону всі надавачі послуг, незалежно від форми власності, мають обслуговувати споживачів і надавати інформацію про товари і послуги українською мовою. Це означає, що:
Наголошую: вимога Закону щодо обслуговування державною мовою стосується не лише сфери торгівлі. Йдеться також про освітні послуги (у т.ч. гуртки і секції), медичне обслуговування, соціальні послуги тощо.
Зазначу, що в минулому, 2021 році, стосовно порушень у сфері обслуговування споживачів на нашу адресу надійшла найбільша з-поміж інших сфер кількість звернень громадян - 1902, що становить 53% від їх загальної кількості.
Очевидно, що така кількість пояснюється, серед іншого, тим, що сфера обслуговування стосується всіх громадян незалежно від їх віку та статусу, оскільки всі отримують послуги різного характеру, користуючись громадським транспортом, відвідуючи магазини, заклади харчування, різноманітні освітні, житлово-комунальні, медичні, культурні, муніципальні та державні установи.
Стан виконання законодавства про державну мову у сфері обслуговування детально проаналізований у річному публічному звіті Уповноваженого про свою діяльність і про стан дотримання мовного Закону у 2021 році. Однак варто зауважити, що загалом аналіз звернень громадян, які надходили до Уповноваженого протягом 2021 року, результати моніторингів та заходів державного контролю засвідчили, що випадки порушення прав громадян на обслуговування та отримання інформації про товари і послуги державною мовою стосувалися:
За результатами проведення у 2021 році заходів державного контролю було встановлено 42 порушення статті 30 Закону.
У випадках, коли порушення не були усунуті до завершення державного контролю, до суб’єктів господарювання були застосовані санкції (попередження). Протягом року було оголошено 35 таких попереджень.