Працівники сфери обслуговування не зобов’язані обслуговувати споживачів іншою мовою, ніж державна. Про це зазначає Уповноважений із захисту державної мови Тарас Кремінь, коментуючи нещодавний мовний інцидент, коли працівниця відділення банку відмовилася обслуговувати клієнта російською, наголошуючи, що не зобов'язана знати цю мову.
Уповноважений нагадує, що стаття 6 Закону України “Про забезпечення функціонування української мови як державної” встановлює обов’язок кожного громадянина України володіти державною мовою, а щодо володіння іноземними мовами, крім окремо визначених випадків, пов’язаних із зайняттям громадянами певних категорій посад, законодавство такого обов’язку не встановлює.
Крім того, Конституційний Суд України у рішенні від 14.07.2021 щодо конституційності Закону про державну мову наголосив, що громадянин України не має обов’язку володіти іншою мовою, ніж державна.
“Відповідно до 30-ї статті мовного Закону, яка почала діяти ще з 16 січня 2021 року, мовою обслуговування споживачів за замовчуванням є державна. Лише на прохання клієнта його персональне обслуговування може здійснюватися також іншою мовою, прийнятною для обох сторін. Отже, працівники сфери обслуговування відповідно до мовного Закону мають право, а не обов’язок обслуговувати на прохання споживачів іншою мовою, ніж державною”, - зазначає Тарас Кремінь.
Нагадуємо, що відповідно до 30 статті підприємства, установи та організації всіх форм власності, фізичні особи - підприємці, інші суб’єкти господарювання, що обслуговують споживачів, здійснюють обслуговування та надають інформацію про товари (послуги), зокрема через інтернет-магазини та інтернет-каталоги, державною мовою. Інформація державною мовою може дублюватися іншими мовами.
“Сфера обслуговування залишається однією з найчутливіших. Так, від початку 2025 року з 522 скарг щодо порушення мовного Закону, які надійшли на адресу Секретаріату Уповноваженого, 244 стосувались сфери обслуговування (141 скарга щодо інтернет представництв, 82 - щодо надання послуг і 21 щодо товарів, послуг, цінників)”, - зауважив Тарас Кремінь.
Уповноважений дякує кожному, хто продовжує удосконалювати свої мовні компетенції, забезпечує мовні права громадян та демонструє стійкість і принциповість в утвердженні української.