Закон України “Про забезпечення функціонування української мови як державної” гарантує кожному право на отримання інформації і послуг українською мовою в усіх сферах, визначених Законом.
Відповідно до статті 54 Закону: кожна особа має право звернутися до Уповноваженого, інших органів, уповноважених здійснювати захист і контроль щодо застосування державної мови, зі скаргою про порушення вимог цього Закону та щодо усунення перешкод та обмежень у користуванні державною мовою.
“Загроза українській мові рівносильна загрозі національній безпеці України, існуванню української нації та її держави, оскільки мова - це своєрідний код нації, а не лише засіб спілкування”, - йдеться в рішенні КСУ від 14 липня 2021 року.
Сфера послуг. Алгоритм дій, як захистити свої мовні права
Відповідно до статті 30 мовного Закону всі надавачі послуг, незалежно від форми власності, зобов’язані обслуговувати споживачів і надавати інформацію про товари і послуги українською мовою:
в супермаркеті, інтернет-магазині, кав'ярні, ресторані, банку, аптеці, спортзалі тощо.
Виняток: лише на прохання клієнта його персональне обслуговування може здійснюватися іншою мовою, прийнятною для обох сторін.
Що робити у разі порушення?
1. Попросіть безпосередньо працівника закладу виконувати мовний Закон.
2. Якщо це не подіяло, зверніться до керівництва закладу. До відповідних посадових осіб суб’єкта господарювання можна звернутися безпосередньо або через телефони “гарячої лінії”, електронну пошту, електронні форми, інші наявні канали комунікації.
3. Якщо порушення й далі триває - надішліть офіційну скаргу Уповноваженому із захисту державної мови. Для оперативної обробки звернень скарга має бути оформлена належним чином.
Відповідно до статті 55 мовного Закону у скарзі необхідно:
Звертаємо увагу! Уповноважений із захисту державної мови розглядає звернення і скарги громадян у межах повноважень, визначених Законом про державну мову.
Якщо ваше звернення стосується, скажімо, питань публічного виконання російських пісень, радимо звертатися до Національної поліції України, яка має відповідні повноваження; застосування правопису та правильного вживання слів - до Національної комісії зі стандартів державної мови; застосування недержавної мови на радіо і телебаченні - до Національної ради України з питань телебачення і радіомовлення.
Щоб прискорити швидкість та підвищити якість розгляду скарги, у ній має бути зазначена інформація: про суб’єкт (юридична особа, фізична особа-підприємець, посадова особа чи працівник тощо), дії або бездіяльність якого оскаржуються (найменування юридичної особи чи фізичної особи-підприємця, реєстраційні дані з державних реєстрів (ЄДРПОУ/ІН), контактні дані, відомості про конкретних посадових осіб чи працівників). Всі необхідні відомості містяться в рахунках-фактурах, накладних, фіскальних чеках, інших платіжних документах, або у куточках споживача.
Також необхідно вказати дату, час, місце (адресу) події. Також рекомендуємо додати докази на підтвердження: фото-, відео-, аудіозаписи, будь-які інші фактичні дані, за допомогою яких можна встановити наявність чи відсутність адміністративного правопорушення, винність особи в його вчиненні.
Подати скаргу щодо порушення права на отримання інформації чи послуг державною мовою можна поштою (01001, м. Київ, вул. Хрещатик, 34) або заповнивши відповідну електронну форму на сайті Уповноваженого.