• A-
    A+
  • Людям із порушенням зору
  • In English
Секретаріат Уповноваженого провів моніторинг дотримання мовного законодавства у сфері друкованих ЗМІ
опубліковано 20 січня 2022 року о 15:57

16 січня 2022 року набула чинності стаття 25 Закону України “Про забезпечення функціонування української мови як державної”, відповідно до якої є обов'язковою наявність української версії друкованих ЗМІ загальнодержавної та регіональної сфер розповсюдження та наявність у кожній точці продажу не менше 50% назв видань державною мовою.

Секретаріат Уповноваженого із захисту державної мови розпочав моніторинг дотримання законодавства у цій сфері. Під час першого етапу, який здійснювався впродовж 18 січня у м. Київ, оглянуті точки розповсюдження у мережах супермаркетів “Новус”, “Ашан”, “Сільпо”, “Варус”, а також біля станцій метро “Вокзальна”, “Житомирська”, “Академмістечко”, “Героїв Дніпра”.

З приємністю констатуємо, що видань, які вийшли після 16 січня і не мають української версії, у місцях продажу не зафіксовано. 

“Тож, як бачимо, основні видавці виконують норму Закону. Більше того, багато з них перейшли на видання газет і журналів виключно державною мовою.

Ще 2021 року на українську перейшов тижневик "НВ”, пізніше про це також заявив і журнал “Фокус”, віднедавна – “Forbes”. З нового року про перехід на українську оголосила низка загальнополітичних, спеціалізованих, розважальних, спортивних газет і журналів. До речі, навіть деякі з тих, на чию законослухняність мало хто розраховував”, – зазначив Уповноважений із захисту державної мови Тарас Кремінь. 

Під час моніторингу також встановлено, що в цілому і розповсюджувачі дотримуються норми про обов'язкову наявність не менше 50% примірників видань українською мовою. У деяких точках продажу не виявилося примірників українською мовою газет та журналів, які видаються ТОВ “Видавничий дім 7я”, ТОВ “Видавництво Кузя”, ТОВ “Мега-прес”, ТОВ “Бурда дистриб’юшенс сервісиз Україна” , але це, на нашу думку, скоріше пов’язано з недостатнім тиражем примірників українською мовою в умовах перехідного періоду. Зазначеним видавцям варто розглянути можливість збільшення накладу державною мовою, адже попит на українськомовну продукцію є і він постійно зростає. 

“У червні 2021 року ми провели моніторинг реального стану частки друкованих медіа державною мовою, представлених для реалізації в точках продажу, який засвідчив катастрофічну ситуацію. Ми негайно розпочали інформаційно-роз'яснювальну кампанію, звернулися з відповідними листами до засновників усіх медіа, котрі, за даними Книжкової палати, виходили лише російською мовою, та окремо до керівників найбільших видань, суб’єктів, що здійснюють розповсюдження друкованих ЗМІ, у т.ч., до керівництва АТ “Укрпошта”.  

І вже сьогодні, за пів року ми побачили кардинально іншу ситуацію. Сподіваюся, що ніяких сюрпризів не буде і надалі. Всі ЗМІ, як і розповсюджувачі, будуть неухильно дотримуватися закону і, найголовніше, забезпечувати право громадян на отримання інформації та послуг державною мовою”, – наголосив Тарас Кремінь.




Outdated Browser
Для комфортної роботи в Мережі потрібен сучасний браузер. Тут можна знайти останні версії.
Outdated Browser
Цей сайт призначений для комп'ютерів, але
ви можете вільно користуватися ним.
67.15%
людей використовує
цей браузер
Google Chrome
Доступно для
  • Windows
  • Mac OS
  • Linux
9.6%
людей використовує
цей браузер
Mozilla Firefox
Доступно для
  • Windows
  • Mac OS
  • Linux
4.5%
людей використовує
цей браузер
Microsoft Edge
Доступно для
  • Windows
  • Mac OS
3.15%
людей використовує
цей браузер
Доступно для
  • Windows
  • Mac OS
  • Linux