До Уповноваженого із захисту державної мови продовжують надходити численні повідомлення громадян щодо порушення Закону України «Про забезпечення функціонування української мови як державної» у сфері обслуговування споживачів.
Так, за перший квартал 2025 року маємо 307 скарг щодо порушення мовних прав у сфері обслуговування, що становить 48% від усіх звернень.
Найбільша кількість порушень (175) стосувались інтернет представництв (відсутня українськомовна версія вебсайтів або завантажується за замовчуванням версія недержавною мовою за наявності українськомовної); 104 - щодо надання послуг і 28 - щодо інформації про товари та послуги.
З огляду на це нагадуємо норми мовного Закону, що регулюють діяльність суб’єктів господарювання, які обслуговують споживачів, реалізують товари та послуги за допомогою інтернет-ресурсів.
Відповідно до частин першої-другої статті 30 Закону мовою обслуговування споживачів в Україні є державна мова. Підприємства, установи та організації всіх форм власності, фізичні особи-підприємці, інші суб’єкти господарювання, що обслуговують споживачів, здійснюють обслуговування та надають інформацію про товари (послуги), у тому числі через інтернет-магазини та інтернет-каталоги, державною мовою. Інформація державною мовою може дублюватися іншими мовами.
Частинами шостою та сьомою статті 27 Закону передбачено, що інтернет-представництва (в тому числі веб-сайти, веб-сторінки в соціальних мережах) суб’єктів господарювання, що реалізують товари і послуги в Україні та зареєстровані в Україні, виконуються державною мовою, а мобільні застосунки повинні мати версію користувацького інтерфейсу державною мовою.
Поряд з версією інтернет-представництв, виконаних державною мовою, можуть існувати версії іншими мовами, однак вони не можуть мати більше інформації за обсягом чи змістом, ніж українськомовна версія.
Версія інтернет-представництва державною мовою повинна завантажуватись за замовчуванням для користувачів в Україні. Це стосується в тому числі іноземних суб’єктів господарювання, що реалізують товари і послуги в Україні та мають в Україні дочірні підприємства, філії, представництва тощо.
Мобільні застосунки суб’єктів господарювання, що реалізують товари і послуги в Україні, повинні мати версію користувацького інтерфейсу державною мовою.
Отже, суб’єкти господарювання, які реалізують продукцію (тобто будь-який виріб (товар), роботу чи послугу), здійснюють обслуговування споживачів через інтернет-магазини, інтернет-каталоги або загалом з використанням мережі Інтернет повинні в обов’язковому порядку виконувати свої інтернет-представництва (вебсайти, сторінки в соціальних мережах Facebook, Instagram тощо), представництва в таких інтернет-сервісах, як Youtube, Telegram, Viber тощо) державною мовою. Поруч з версією державною мовою можуть існувати версії іншими мовами. Версії інтернет-представництв державною мовою повинні мати не менше за обсягом та змістом інформації, ніж іншомовні версії, та завантажуватись за замовчуванням для користувачів в Україні. Додатково до державної мови така інформація може дублюватися й іншими мовами. Мобільні застосунки таких суб’єктів господарювання повинні мати користувацький інтерфейс державною мовою.
Нагадаємо, що повідомити про порушення Закону можна так: