Упершому півріччі 2024 року до Уповноваженого із захисту державної мови надійшло вдвічі менше звернень громадян про порушення Закону України “Про забезпечення функціонування української мови як державної”, ніж за аналогічний період минулого року.
Так, за 6 місяців 2024 року надійшло 1062 звернення громадян про порушення мовного Закону, за півріччя минулого - 2020.
Зокрема, 297 звернень (29% від загальної кількості усіх звернень) стосуються відсутності стартової української версії сайтів інтернет-магазинів та вебсайтів, через які здійснюється обслуговування споживачів, 160 (15%) - порушень під час обслуговування, 72 (7%) - у сфері надання інформації про товари і послуги.
Також громадяни скаржаться на недотримання вимог законодавства щодо мови інформації для загального ознайомлення (ст. 28) та зовнішньої реклами (ст. 32). За півріччя 2024 року надійшло 136 таких звернень (13%).
Станом на 30 червня громадяни надіслали 78 звернень (7%) щодо порушень мовного законодавства у сфері освіти та науки, з них 38 стосуються освіти дорослих.
Щодо порушень у сфері охорони здоров’я (під час надання послуг окремими лікарями у лікарнях, діагностичних центрах та сімейних амбулаторіях, а також про отримання інформації від лабораторних центрів недержавною мовою) повідомили 65 громадян.
44 звернення (4%) стосувалися порушень мовного Закону в органах влади (законодавча, виконавча, судова).
Найбільше повідомлень протягом звітного періоду стосувалися порушень у Києві (365 звернень), Одеській (203), Харківській (98), Дніпропетровській (93), Київській (42) областях. Також 26 звернень має Запорізька область, 20 – Полтавська, 18 – Миколаївська, по 17 – Львівська та Чернігівська, 12 – Житомирська, 11 – Вінницька та Донецька, 9 – Кіровоградська, 8 – Сумська, 7 – Закарпатська, 6 – Хмельницька, по 4 – Тернопільська та Чернівецька, 3 – Івано-Франківська, по 2 – Черкаська та Волинська. З Луганської та Херсонської областей звернення не надходили.
“Зменшення кількості звернень громадян щодо порушення Закону про державну мову говорить про часткове покращення мовної ситуації в окремих сферах. Особливо це помітно в інтернет-просторі, обслуговуванні та медіа. Натомість структура порушень у регіонах суттєво змінюється, і на це впливають як регіональна мовна політика, мовна свідомість громадян, так і доступність до інформації та послуг державною мовою”, - зауважив Тарас Кремінь. “Вперше за роки війни, дії Закону та функціонування секретаріату Уповноваженого ми помічаємо як позитивну статистику, так і сталу тенденцію в переході громадян держави на українську, відмову від застосування недержавної у приватному (домашньому) спілкуванні, а також високий запит суспільства на українську незалежно від сфери чи регіону. Наступальна українізація кожного громадянина, дієві механізми контролю за виконанням мовного закону, а також гарантований захист мовних прав зміцнюють національну ідентичність і консолідують країну незламних. Віримо в поступ, утверджуємо українську, наближаємо Перемогу!”, - наголосив Уповноважений.
За результатами розгляду звернень громадян з метою усунення та недопущення в подальшому порушення законодавства про державну мову Уповноваженим вжито заходів реагування, у т. ч. проведення державного контролю та накладення на порушників санкцій, передбачених Кодексом України про адміністративні правопорушення. Про результати заходів реагування інформуватимемо додатково.