23 жовтня в Україні відзначатимуть День працівників реклами.
Тож напередодні хотіли би нагадати, що відповідно до 32 статті Закону України “Про забезпечення функціонування української мови як державної” мовою реклами, включаючи рекламу на телебаченні і радіо, є державна мова. Ці вимоги поширюються на всі визначені види реклами незалежно від способу її розміщення та змісту (внутрішню, зовнішню, рекламу на транспорті, політичну, соціальну рекламу тощо).
Відповідно до закону:
Незважаючи на те, що відповідна норма почала діяти 16 січня 2020 року, порушення у сфері реклами продовжують фіксуватися. Так за 9 місяців 2022 року Секретаріатом Уповноваженого зареєстровано 2177 звернень громадян про порушення мовного Закону. З них 17,8% стосувались порушень зовнішньої реклами, вивісок, написів. Серед них - розміщення вивісок з написом недержавною мовою на фасадах будівель ресторанів, магазинів, автомайстерень, салонів краси тощо.
Щодо вивісок, то нагадуємо, що відповідно до статті 28 мовного Закону інформація для загального ознайомлення (оголошення, зокрема ті, які містять публічну пропозицію укласти договір, покажчики, вказівники, вивіски, повідомлення, написи та інша публічно розміщена текстова, візуальна і звукова інформація, що використовується або може використовуватися для інформування необмеженого кола осіб про товари, роботи, послуги, певних суб’єктів господарювання, посадових, службових осіб підприємств або органів державної влади, органів місцевого самоврядування), подається державною мовою, якщо інше не встановлено цим Законом.
Ще на початку лютого цього року Уповноважений звернувся до міських голів низки населених пунктів, в яких були зафіксовані порушення мовного законодавства при розміщенні зовнішньої реклами та вивісок з вимогою їх усунення. Виявлену розміщену з порушенням Закону зовнішню рекламу, було демонтовано.
Тарас Кремінь відзначив тісну співпрацю місцевої влади та суб'єктів господарювання, що здійснюють діяльність у сферах реклами, надання послуг чи торгівлі. За словами Уповноваженого, місцева влада в багатьох регіонах вже привела у відповідність до 28 та 32 статей мовного Закону правила благоустрою своїх населених пунктів. Ними, зокрема, визначено, що інформація на вивісках, табличках та інших носіях реклами в обов’язковому порядку має подаватися державною мовою із можливістю за потреби дублювання іншими мовами.
Вітаючи всіх представників рекламної сфери, дякуємо за тісну співпрацю та неухильне виконання норм мовного Закону.
Здоров’я, наснаги, Перемоги!