Сьогодні до порядку денного засідання Верховної Ради України знову внесений законопроєкт №4487, поправками до якого пропонується в ефірі одного з телеканалів здійснювати показ передач та фільмів недержавною мовою на всій території України. Щодо неприпустимості ухвалення цього законопроєкту з відповідними поправками Уповноважений із захисту державної мови Тарас Кремінь звернувся до Голови Верховної Ради України Руслана Стефанчука.
"Нагадаю, що відповідно до статті 24 Закону України "Про забезпечення функціонування української мови як державної" телерадіоорганізації здійснюють мовлення державною мовою. Обов’язковий (мінімальний) обсяг мовлення державною мовою для телерадіоорганізацій окремих категорій встановлюється Законом України "Про телебачення і радіомовлення" і має становити не менше 75%", – зазначив Тарас Кремінь.
Конституційний Суд України у Рішенні від 14.07.2021 наголосив на тому, що "громадянин України не має обов’язку володіти іншою мовою, ніж державна, тому надання йому – як споживачеві – поза його волею інформації іншою мовою, ніж державна, є порушенням його прав, що є несумісним із Конституцією України. Не відповідає конституційному статусові як єдиної державної застосування режиму двомовності в публічному просторі шляхом змішування української мови з будь-якою іншою, зокрема коли телевізійне мовлення або радіомовлення в звуковій формі здійснюється одночасно двома мовами - українською та іншою, що не тільки становить порушення права громадянина України на отримання інформації державною мовою, а й спричиняє зовнішнє звуження простору вживання української мови, підриває зсередини саму її систему, спотворює її структуру, створює ґрунт для її внутрішнього розкладу, зумовлюючи її занепад".
Частиною другою статті 10 Конституції України передбачено, що держава забезпечує всебічний розвиток і функціонування української мови в усіх сферах суспільного життя на всій території України.
Конституційний Суд України у рішенні від 14.12.1999 у справі за конституційними поданнями 51 народного депутата України про офіційне тлумачення положень статті 10 Конституції України щодо застосування державної мови органами державної влади, органами місцевого самоврядування та використання її у навчальному процесі в навчальних закладах України (справа про застосування української мови) зазначив про те, що "під державною (офіційною) мовою розуміється мова, якій державою надано правовий статус обов’язкового засобу спілкування у публічних сферах суспільного життя. Конституцією України статус державної мови надано українській мові (частина перша статті 10). Це повністю відповідає державотворчій ролі української нації, що зазначено у преамбулі Конституції України, нації, яка історично проживає на території України, складає абсолютну більшість її населення і дала офіційну назву державі".
"У цьому ж рішенні Конституційний Суд України наголосив на тому, що українська мова як державна є обов’язковим засобом спілкування на всій території України у публічних сферах суспільного життя, які визначаються законом. Таким чином, виходячи з положень Конституції України, висновків та позиції Конституційного Суду України забезпечення функціонування державної української мови в усіх сферах суспільного життя є обов’язком держави.
Тож застерігаю народних депутатів України від порушення Конституції й законів України та нівелювання державного статусу української мови як сьогодні, так і у подальшій своїй діяльності. Адже за висновком КС України загроза українській мові та її статусу як єдиної державної мови рівносильно є загрозою національній безпеці України та самому існуванню Української держави", – наголосив Тарас Кремінь.