Останнім часом в мережі інтернет дедалі частіше з’являється інформація про інциденти на мовному ґрунті. Йдеться здебільшого про порушення прав українців на отримання інформації та послуг державною мовою роботодавцями, освітянами, представниками сфери обслуговування, у транспорті. Повідомлення від громадян про порушення мовного Закону продовжують надходити і на адресу Секретаріату Уповноваженого.
Тож як діяти, якщо ваше право на отримання інформації чи послуг державною мовою порушене?
Спробувати владнати ситуацію на місці та попросити надавача інформації чи послуг (працівника магазину, роботодавця, викладача, водія транспортного засобу) дотримуватися Закону України “Про забезпечення функціонування української мови як державної”.
У разі відмови, звернутись до керівництва порушника/закладу (адміністратора, ректора, іншої особи, відповідальної за захист державної мови) або на "гарячу лінію" установи, повідомити про порушення.
У разі відмови забезпечити надання інформації (послуг) державною мовою необхідно зафіксувати факт відмови, обставини і докази порушення (за допомогою аудіо-, відео, письмового підтвердження очевидців тощо), час та місце порушення, а також зібрати якомога повніші дані суб'єкта господарювання (ПІБ, точний час, місце порушення, контакти суб'єкта тощо).
Подати скаргу до Уповноваженого заповнивши відповідну форму на сайті Уповноваженого.
У скарзі обов’язково має бути зазначено: прізвище, ім’я, по батькові, місце проживання особи, викладено суть скарги, який саме суб'єкт/працівник суб'єкта, коли, за якою адресою, яким чином порушив право скаржника. Рекомендуємо також додати докази на підтвердження.
Письмова скарга повинна бути підписана заявником із зазначенням дати. В електронній скарзі також необхідно вказати електронну поштову адресу, на яку заявникові може бути надіслана відповідь, або відомості про інші засоби зв’язку з ним. Застосування підпису під час надсилання електронного звернення не вимагається.
Скаргу можна подати Уповноваженому протягом шести місяців з дня виявлення порушення.