За результатами здійснення державного контролю щодо застосування державної мови в діяльності Державного підприємства “Антонов” виявлено низку проблем, які консервують подальше використання мови держави-агресора при виконанні технічної та проєктної документації, стримують застосування української мови у сфері літакобудування та інших стратегічних галузях промисловості. Про це йдеться у листі Уповноваженого із захисту державної мови Тараса Кременя на адресу Уряду.
“Статтею 31 Закону про державну мову передбачено, що застосування недержавної мови при виконанні технічної та проєктної документації допускається лише в ситуаціях, пов’язаних із виконанням робіт на замовлення іноземних суб’єктів. В умовах воєнного стану діяльність підприємств стратегічних галузей промисловості спрямована на посилення обороноздатності України та виключає співпрацю чи виконання замовлень для резидентів країни-агресора. За таких обставин законні підстави для застосування російської мови в діяльності можуть виникати у виключних випадках”, - зазначив Тарас Кремінь.
В межах державного контролю конкретних фактів порушення законодавства про державну мову не встановлено, однак серед факторів, які перешкоджають повноцінному застосуванню державної мови в процесі виконання конструкторської та експлуатаційної документації” виявлено, зокрема, такі:
інерція, пов’язана з тим, що технічна документація на раніше спроєктовані вироби, виконувалася російською мовою;
відсутність необхідних національних стандартів з розробки конструкторської документації, зокрема на авіаційну техніку;
відсутність українськомовних класифікаторів виробів та матеріалів;
необхідність мовної адаптації програмного забезпечення, що застосовується для розробки конструкторської документації.
“Наведені аргументи не можуть виправдовувати порушення мовного Закону. Вони вказують лише на те, що протягом чотирьох років з дня набрання чинності Законом у липні 2019 року у сфері промислового виробництва, зокрема в літакобудуванні, не було здійснено належних і достатніх заходів для забезпечення виконання вимог Закону щодо застосування державної мови в технічній та проєктній документації”, - зазначив Тарас Кремінь.
За словами Уповноваженого, це свідчить про нагальну необхідність в активізації зусиль відповідних державних інституцій щодо розробки необхідних національних стандартів, вирішення інших проблем, що стримують застосування державної мови у сфері літакобудування.
“Як Уповноважений із захисту державної мови у відповідності до положень статті 49 Закону України “Про забезпечення функціонування української мови як державної” я звернувся до Кабінету Міністрів України з пропозицією розробити план невідкладних заходів з усунення перешкод для застосування державної мови у літакобудуванні та інших стратегічних галузях промисловості”, - підсумував Тарас Кремінь.