Відповідно до Закону “Про забезпечення функціонування української мови як державної”, існує кілька механізмів реакції на порушення мовного закону. Про це зазначив Уповноважений із захисту державної мови Тарас Кремінь в інтерв’ю DW.
По-перше, це скарги споживачів, які надходять на адресу Офісу Уповноваженого. Якщо скарга вмотивована, то закладу оголошують попередження та вимогу усунути порушення протягом 30 днів.
Нагадаємо, що з 16 січня 2021 року всі надавачі послуг, незалежно від форми власності, повинні будуть обслуговувати споживачів та надавати інформацію про товари та послуги державною мовою.
"Якщо це заклади державної форми власності, то будемо звертатися до керівництва таких установ, якщо комунальної - до керівництва громади чи міста, якщо це приватний бізнес - то до їх керівництва, щоб вони втрутилися в ситуацію та змінили її", - пояснює Тарас Кремінь. У разі повторного порушення протягом року на заклад чекає штраф від п'яти до семи тисяч гривень.
Однак Уповноважений зазначає, що наразі про жодні рейди чи перевірки сфери обслуговування не йдеться. За його словами, для таких дій поки немає потреби та ресурсів у вигляді регіональних представників омбудсмена. Отож дотримання закону на перших порах передусім лягає на плечі споживачів.
Тарас Кремінь наголошує, якщо клієнти зафіксують порушення на аудіо, фото чи відео, то зможуть поскаржитися до офісу на поштову чи електронну адресу.
"Я не хочу нікого лякати штрафами чи каральними заходами, вони насправді не є пріоритетом у нашій діяльності. Я за те, щоб громадяни України, починаючи з 16 січня знали, що їхні права захищені в частині отримання інформації або послуг українською", - говорить Уповноважений.