Протягом І кварталу 2023 року на адресу Уповноваженого із захисту державної мови надійшло 497 звернень громадян щодо порушення Закону України «Про забезпечення функціонування української мови як державної» у сфері обслуговування споживачів (ст. 30), що становить 56% від усіх звернень. Більшість з них (327 звернень, 37% від загальної кількості) стосуються обслуговування в Інтернеті (ст. 30, ст. 27).
Також у 2023 році Уповноваженим завершено 14 державних контролів за застосуванням державної мови у сфері обслуговування споживачів, за результатами яких встановлено 7 порушень. Внаслідок заходів реагування Уповноваженого понад 500 інтернет-представництв суб‘єктів господарювання приведено у відповідність до норм частини шостої статті 27, яка діє з 16 липня 2022 року.
З огляду на це, вважаємо за необхідне нагадати норми Закону, які регулюють діяльність суб’єктів господарювання, які обслуговують споживачів, реалізують товари та послуги за допомогою інтернет-ресурсів.
Відповідно до частин першої-другої статті 30 Закону мовою обслуговування споживачів в Україні є державна мова. Підприємства, установи та організації всіх форм власності, фізичні особи-підприємці, інші суб’єкти господарювання, що обслуговують споживачів, здійснюють обслуговування та надають інформацію про товари (послуги), у тому числі через інтернет-магазини та інтернет-каталоги, державною мовою. Інформація державною мовою може дублюватися іншими мовами.
Частинами шостою та сьомою статті 27 Закону передбачено, що інтернет-представництва (в тому числі веб-сайти, веб-сторінки в соціальних мережах) суб’єктів господарювання, що реалізують товари і послуги в Україні та зареєстровані в Україні, виконуються державною мовою, а мобільні застосунки повинні мати версію користувацького інтерфейсу державною мовою.
Поряд з версією інтернет-представництв, виконаних державною мовою, можуть існувати версії іншими мовами, однак вони не можуть мати більше інформації за обсягом чи змістом, ніж українськомовна версія.
Версія інтернет-представництва державною мовою повинна завантажуватись за замовчуванням для користувачів в Україні. Це стосується в тому числі іноземних суб’єктів господарювання, що реалізують товари і послуги в Україні та мають в Україні дочірні підприємства, філії, представництва тощо.
Мобільні застосунки суб’єктів господарювання, що реалізують товари і послуги в Україні, повинні мати версію користувацького інтерфейсу державною мовою.
Отже, суб’єкти господарювання, які реалізують продукцію (тобто - будь-який виріб (товар), роботу чи послугу), здійснюють обслуговування споживачів, через інтернет-магазини, інтернет-каталоги або, загалом, з використанням мережі Інтернет, повинні у обов’язковому порядку виконувати свої інтернет-представництва (вебсайти, сторінки в соціальних мережах Facebook, Instagram тощо), представництва в таких інтернет-сервісах, як Youtube, Telegram, Viber тощо) державною мовою. Поруч з версією державною мовою можуть існувати версії іншими мовами. Версії інтернет-представництв державною мовою повинні мати не менше за обсягом та змістом інформації, ніж іншомовні версії, та завантажуватись за замовчуванням для користувачів в Україні. Додатково до державної мови така інформація може дублюватися й іншими мовами. Мобільні застосунки таких суб’єктів господарювання повинні мати користувацький інтерфейс державною мовою.
Зауважимо, що відповідно до статті 7 Закону України «Про електронну комерцію» продавець (виконавець, постачальник) товарів, робіт, послуг в електронній комерції зобов’язаний забезпечити прямий, простий, стабільний доступ (наприклад, шляхом розміщення на інтернет-ресурсі) такої інформації:
- повне найменування юридичної особи або прізвище, ім’я, по батькові фізичної особи-підприємця;
- місцезнаходження юридичної особи або місце реєстрації та місце фактичного проживання фізичної особи-підприємця.
Нагадаємо, повідомити про порушення Закону можна через електронну форму на сайті Уповноваженого: https://mova-ombudsman.gov.ua/povidomiti-pro-porushennya