Від початку 2024 року до Секретаріату Уповноваженого із захисту державної мови з надійшло 165 звернень щодо порушення Закону України “Про забезпечення функціонування української мови як державної” в Одеській області, майже третина з них (51 звернення) стосувались сфери інформації для загального ознайомлення (мова вивісок, оголошень тощо). Про це повідомила представниця Уповноваженого Ярослава Вітко-Присяжнюк.
“Станом на сьогодні вже було розпочато 34 заходи державного контролю, в рамках яких встановлено порушення мовного законодавства в частині розміщення інформації для загального ознайомлення, про що складено адміністративні протоколи. Ми штрафуємо за вивіски недержавною мовою. І цифри на Одещині, у порівнянні з іншими областями, - значні (до прикладу, Миколаївська область - 2 державних контролі). Одесити звертають увагу на порушення мовного законодавства у зовнішньому візуалі міста - вивіски, плакати, оголошення, таблички і тд. І, як наслідок, реагуємо й ми. Але, на жаль, роботи залишається ще чимало”, - зазначила представниця.
За словами Ярослави Вітко-Присяжнюк, протягом 2023 року їй вдалось налагодити активну співпрацю із Управлінням реклами Одеської міської ради, і зараз триває комплексна робота з очищення міста від зовнішньої реклами та вивісок недержавною мовою.
Нагадаємо, що відповідно до статті 28 мовного Закону, інформація для загального ознайомлення (оголошення, покажчики, вказівники, вивіски, повідомлення, написи та інша публічно розміщена текстова, візуальна і звукова інформація, що використовується або може використовуватися для інформування необмеженого кола осіб про товари, роботи, послуги, певних суб’єктів господарювання, посадових, службових осіб підприємств або органів державної влади, органів місцевого самоврядування) подається державною мовою із можливістю за потреби дублювання іншими мовами.
Відповідно до статті 32 мовного Закону, мовою реклами, включаючи рекламу на телебаченні і радіо, є державна мова. Ці вимоги поширюються на всі визначені види реклами незалежно від способу її розміщення та змісту (внутрішню, зовнішню, рекламу на транспорті, політичну, соціальну рекламу тощо).