До Секретаріату Уповноваженого із захисту державної мови продовжують надходити звернення громадян щодо порушень 30 статті Закону України “Про забезпечення функціонування української мови як державної”, яка регламентує використання державної мови у сфері обслуговування споживачів.
Близько 45% звернень громадян, що надходили до Уповноваженого протягом 2022 року, стосувалися порушень статті 30 Закону.
Впродовж року проводилася робота в рамках 89 заходів державного контролю за застосуванням державної мови суб’єктами господарювання, які здійснюють обслуговування громадян (переважна більшість - це здійснення обслуговування та надання інформації про товари (послуги) через інтернет-магазини недержавною мовою).
У половині випадків суб’єкти господарювання усувають порушення до завершення державного контролю, щодо інших - застосовується санкція у вигляді попередження з вимогою усунути порушення протягом 30-ти днів. У випадку повторного порушення протягом року щодо таких суб’єктів відповідно до статті 57 Закону накладатиметься штраф у розмірі від 5100 до 6800 грн.
У зв’язку з цим, нагадуємо, що 30 стаття, відповідно до якої обслуговування споживачів здійснюється державною мовою, почала діяти 16 січня 2021 року.
Це означає, що:
Вимога щодо обслуговування державною мовою стосується не лише сфери торгівлі. Йдеться також про освітні послуги (у т.ч. гуртки і секції), медичне обслуговування, соціальні послуги тощо. Варто зазначити, що відповідно до Закону, на прохання клієнта його персональне обслуговування може здійснюватися також іншою мовою, прийнятною для сторін.
“В умовах воєнного стану мовний Закон є ключовим, відповідно і ступінь дотримання його норм повинен бути максимально високим. Захищати право громадян вільно спілкуватись і отримувати інформацію та послуги українською мовою в усіх сферах суспільного життя на всій території України - наше головне завдання”, - зазначив Тарас Кремінь.
За словами Уповноваженого, переважна більшість суб'єктів господарювання після отримання звернення від Секретаріату, у 30 денний термін, як того вимагає Закон, вживають заходи для усунення порушень.
“По більшості випадків ми досягли того, що порушення були усунуті, а діяльність тих чи інших суб’єктів господарювання приведена у відповідність до мовного Закону. Тож попри те, що ми все ще продовжуємо фіксувати порушення, української, зокрема і у сфері обслуговування, стає дедалі більше”, - наголосив Тарас Кремінь.
Нагадаємо, що за 9 місяців 2022 року Секретаріатом Уповноваженого зареєстровано 2 177 звернень громадян. Найбільш проблемним питанням у зверненнях залишається мова інтернет-представництв суб’єктів, що обслуговують громадян – 34,5%; обслуговування безпосередньо (офлайн), інформація про товари та послуги – 10,6 %. За статистикою щодо порушень лідирує Київ, за ним - Харківська та Одеська області.
Якщо ваше право на отримання інформації чи послуг державною мовою порушене, ви маєте можливість подати звернення чи скаргу до Уповноваженого через електронну форму на сайті.